Technology & Aesthetics

26. og 27. mai arrangerer NOTAM — Norsk senter for teknologi i musikk og kunst — det internasjonale symposiet Technology and Aesthetics. Årets tema er forholdet mellom kunst og teknologi — mellom verk og verktøy. Blant bidragsyterne finnes både en dobbelt Oscar-vinnende filmlyddesigner og komponister som på hver sine måter har vært pionerer innen sine felt.

Symposiet finner sted på Norges musikkhøgskole 26. og 27. mai.

På listen over bidragsytere finner man en sjelden godbit for filmelskere:
Lyddesigneren Randy Thom, med to Oscar-statuetter og 14 nominasjoner på samvittigheten, har siden han debuterte som lydtekniker i Apokalypse Nå! medvirket i over 70 filmer (bl.a. Star Wars, Wild at Heart, Forrest Gump, Shrek, Istid). Gjennom sin karriere har han samarbeidet med størrelser som Francis Ford Coppola, George Lucas, Steven Spielberg, David Lynch, Tim Burton.

Thom skal fortelle om sitt arbeid med filmlyd gjennom over tre tiår. Hans makker blir Gisle Tveito (Reprise, IZZAT, En ganske snill mann, Mannen som elsket Yngve) fra Storyline Studios, som skal respondere på innlegget. Senere på kvelden blir det visning av Apokalypse Nå! på Cinemateket, med introduksjon ved Thom.

Symposiet byr ellers på topp forelesere og spennende temaer som:

  • Komponisten Barry Truax — en foregangsfigur innen bruk av avanserte syntesemetoder i musikk — skal snakke om surroundlyd og spriket mellom den avanserte lydteknologien og vår ubevisste forhold til lydomgivelser i dagliglivet
  • Kunstfilosofen Christoph Cox skal holde en presentasjon om lyd som kunstobjekt, med søkelys på hvordan opptaksteknologi har påvirket måten vi hører på.
  • Komponisten og musikkteknologen Nicolas Collins ser på forskjellene mellom hardware- og software-musikk — hvordan skiller musikk laget ved hjelp av fysiske elektroniske kretser seg fra computermusikk? Professor ved NTNU Øyvind Brandtsegg, også er komponist og programvareutvikler, responderer.
  • Arnt Maasø fra Universitetet i Oslo snakker om hvordan internett og sosiale medier har forandret måten vi opplever livemusikk på.
  • Professor Leigh Landy — sjefsredaktør i tidsskriftet Organised Sound — åpner kalaset med et keynote-foredrag.

Symposiet avvikles i forbindelse med konferansen NIME 2011, er et samarbeid med Norsk Filminstitutt og støttes av Norsk kulturråd og Norges musikkhøgskole.

Påmelding skjer via NIMEs hjemmeside her (vær obs på at symposiet er ett av en lang liste med arrangementer under NIME — symposiet er ca. midt på siden)

Elektronisk registrering inkluderer kveldskonserten den 26. mai.

Info om arrangementene hos Norsk filminstitutt:
http://www.nfi.no/Bransje+%26+tilskudd/Kurs

Legg til ekstern kalender…