Høvikodden Live 09` og Oslo Internasjonale Poesifestival presenterer Lydpoesi dag med Sten Hanson, Famlende Forsøk, Jordan Scott, Pär Thörn, Sarah Granskou, tekstopia m.fl

Høvikodden Live 09` presenterer Lydpoesidag i samarbeid med Oslo Internasjonale Poesifestival med Sten Hanson, Famlende Forsøk, Jordan Scott, Pär Thörn, Sarah Granskou, tekstopia

13:00 Sten Hanson

13:40 Pär Thörn

14:00 Pause

14:30 Sarah Granskou

15:00 Jordan Scott

15:30 Pause

16:00 Famlende Forsøk

17:00 Slutt

Mer info www.hok.no eller www.oslopoesi.no

Sten Hanson

The Swedish composer, Sten Hanson, was leader of the Fylkingen language group from
1968 and in charge of the Text-Sound Festivals which were held for many years. He is
self-taught as a composer. In Sweden, he was chairman of the ISCM (1975-1981), member
of the Royal Academy of Music of Sweden and President of the Swedish Composers’
Union (1985-1994), member of the Executive Committee of International Confederation
of Electroacoustic Music (ICEM) (1981-1982) and Chairman of this organization
from 1997 to 2002. Hanson has been working with experimental music, literature and
art since the beginning of the 1960’s, cultivating both instrumental, vocal and electroacoustic
music for performance on radio and television, on outdoor occasions or from
the concert platform. Text-sound-visual image, often combined with intensely personal
’live” performances, are vital ingredients in Hanson’s work and he is one of the forerunners
in the field of multi-media art. His works include electro-acoustic pieces as well as
instrumental and vocal compositions. From the end of the sixties up to 1979, he worked
essentially with electroacoustic music and created, with Lars-Gunnar Bodin, Åke Hodell,
Bengt Emil Johnson, the theory and the practice of a new aesthetic field: ”The electronic
text-sound”. Sten Hanson realized a large number of works in various styles : works for
television, ballet music, performances, audiovisual performances assisted by computer,
pieces for instruments and tape and/or electronics, works for orchestras and computer
music. Many of his early compositions were short, hard hitting collages of text and sound
with a socially and politically committed content: Che (1968), Western Europe (1969), Revolution (1970). In other works the emphasis was more on humorous burlesque: Coucher
et souffler (1968), How are You (1969). Compositions like Fnarp(e) (1970) and L’Inferno de
Strindberg (1971) have passed through more extensive electro-acoustic processing, as is
also the case in the humorous but cautionary The Flight of the Bumblebee (1982).

Famlende Forsøk

Famlende Forsøk fra Arendal/Eydehavn startet i 1981 og manifesterte seg med en
lang rekke kassettutgivelser utover 80-tallet og kultplaten Ars Transmutatoria i 1990;
et album som ofte blir nevnt som en viktig inspirasjonskilde for 90-talls generasjonen
av norsk støy og eksperimentell musikk. Prosjektet består vokalist Brt og musikerene
Lumpy Davy og ChrispH. Over langstrakte elektroniske og akustiske klangflater messer
Brt sine særegne tekster på Arendals-dialekt, som gjenspeiler Burroughs cut-up teknikker
og lydpoesiens estetikk. Etter Ars Transmutatoria brukte Famlende Forsøk 16 år på
å fullføre sitt H.P. Lovecraft-prosjekt One Night I Had A Frightful Dream. Konserten på
Høvikodden blir deres første i Oslo-traktene på mange år.

Jordan Scott
Jordan Scott bor i Vancouver BC, Canada. Scott har gitt ut to diktsamlinger, Silt (New Star Books, 2005) og Blert (Coach House Books, 2008). Førstnevnte ble nominert til den canadiske Dorothy Livesay Poetry Prize. Våren 2006 oppholdt Jordan Scott seg på Rhodos, Hellas, som Writer in residence, mens han fullførte sin andre diktsamling, Blert. Her utforsker Scott «stammingens poetikk», med utgangspunkt i forfatterens egen stamming, et utdrag fra boka lyder slik: «Chew pteryla. The spaces between them chomp apterium; gizzard beat Broca, Broca. Chirped electrode. Sing fuming. Sing furious. Now, open your mouth and speak.» Blert er skrevet for å være så vanskelig som mulig for poeten selv å lese, slik at stammingen ikke først og fremst blir påkalt i språket, men snarere trigget av språket; ordene som til enhver tid må artikuleres i munnen og uttales. I stammingens ånd preges diktsamlingen av repetisjoner, ikke bare av stavelser, men også av ord og ordlikheter, samtidig veksler forfatteren mellom det vitenskapelige og det muntlige språket; poeten selv har kalt det usystematisert stønning som grenser mot sang. Våren 2009 ble en kortfilm basert på Blert vist på den canadiske tv-kanalen Bravo!

Pär Thörn
Pär Thörn (f. 1977) er bosatt i Malmø. Han ga først ut tekster på eget forlag og senere på OEI og Modernista. Siste utgivelse er Tidsstudiemannen på Modernista, 2008.
Pär Thörn har blitt omtalt i Sverige som en av de mest begåvade och inspirerande nya författarna og i samme slengen at hans arbeid er degenererad konceptlitteratur. Og det er vel ingentig i veien med å hevde verken av delene. Tekstene er referensielle og formalistiske. De tar opp i seg, på et encyclopedisk vis, formaliteter fra det svenske sosialdemokratiets kulturkrets. Men anvender også en lydpoetisk materialitet som vitner om forfatterens tilknytning til audioestetikk. Det hører med at Thörn også arbeider som lydkunstner og oppgir Fluxus som inspirasjonskilde. Koblingen mellom det formalistiske og det lydpoetiske gjør tekstene til underfundige beretninger om hverdagslig eksistensialisme, noe som understrekes av Thörns lakoniske opplesning.

Sarah Granskou
Sarah Granskou (f. 1973) er oppvokst og bosatt i Ontario, Canada, med norske immigrant-aner. Skandinaviske språk har hun tilegnet seg ved å studere kveding og felespill i Norge og Sverige. Granskou kaller seg en moderne ”Canwegian” skald når hun anvender sin kanadiske innovasjonslyst på den norske tradisjonen, og komponerer muntlig fremfor i skrift. Ved å kombinere norsk, svensk, samisk, fransk og innuktikuk i poetiske narrativer, gjenoppfinner hun folkediktningen, og skaper en egen kulturell dialekt som samtidig viser tilbake til forfedrenes språkerfaringer. Som kveder både synger og resiterer hun sine ofte humoristiske vers inspirert av folketro og eventyr – i kombinasjon med alt fra felespill til strikking, treskjæring og dukketeater. Andre ganger ligger uttrykket tettere på den abstrakte poesien. Siden 1999 har Granskou turnert gjennom hele Nord-Amerika med sine egenartede soloopptredener, og opptrådt for barn så vel som voksne. Hun har også gjestet en rekke internasjonale festivaler, blant dem Trondheim Litteraturfestival i 2003. Et lite utvalg av tekstene hennes kunne leses i det norske litteraturtidsskriftet LUJ 1+ 2, 2003.

tekstopia
Oslo internasjonale poesifestival og Henie Onstand kunstsenter gjør i år et samarbeid med nettjenesten tekstopia som er en del av forskningsprosjekt Inventio ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo.
tekstopia knytter litteratur til steder gjennom lokasjonsteknologi som GPS-tjenesten på mobilen din. Ved hjelp av et gratis nedlastbart tilleggsprogram til mobilen, vil GPS-en kobles opp mot en database med litteratur som handler om steder i Oslo. De oppleste tekstene vil automatisk bli lastet ned på mobilen din når du er koblet opp mot systemet, avhengig av hvor i byen du er.
På en vandring rundt i Oslo kan du starte i sentrum med å lytte til Sigbjørn Obstfelders beskrivelse av den fremmedgjørende byen i «Jeg ser». Fortsett bort til festningen hvor du hører «På Akershus» av Henrik Ibsen. Oppe i botanisk hage kan du høre Victoria Kielland lese diktet med den lange tittelen «Botanisk hage; arbore’t n3 (lat. nyd, av arbor ‘tre’) botanisk hage for studium av trær og busker». Gå videre opp til Tøyenparken for å få med deg et utdrag av Camilla Colletts Amtamannens døtre. Og avslutt på Oslo City med et av Simon Strangers mange dikt om alle tings sammenheng.
tekstopia gir på denne måten en unik mulighet til nærlytting, både til det enkelte dikt og til poetens stemme samtidig som lytteren får en stedsbundet opplevelse. Litteraturen får et sosialt og aktiviserende potensial gjennom å knytte seg og lytteren direkte til byrommet. Å lytte til litteraturen blir en flermedial sosio-kulturell aktivitet.
Oslo internasjonale poesifestival inviterer årets poeter til å bidra til tekstuniverset på tekstopia. Under festivalhelgen vil tekster knyttet til festivalens arrangementer bli gjort tilgjengelige på mobiltelefon gjennom nettjenesten. Hovedlokasjonene for samarbeidet vil være Høvikodden og området rundt Litteraturhuset, hvor du vil finne et stort utvalgt stedsspesifikke tekster.
Du kan sjekke ut tekstopia på www.tekstopia.no

In English

Sten Hanson

The Swedish composer, Sten Hanson, was leader of the Fylkingen language group from
1968 and in charge of the Text-Sound Festivals which were held for many years. He is
self-taught as a composer. In Sweden, he was chairman of the ISCM (1975-1981), member
of the Royal Academy of Music of Sweden and President of the Swedish Composers’
Union (1985-1994), member of the Executive Committee of International Confederation
of Electroacoustic Music (ICEM) (1981-1982) and Chairman of this organization
from 1997 to 2002. Hanson has been working with experimental music, literature and
art since the beginning of the 1960’s, cultivating both instrumental, vocal and electroacoustic
music for performance on radio and television, on outdoor occasions or from
the concert platform. Text-sound-visual image, often combined with intensely personal
’live” performances, are vital ingredients in Hanson’s work and he is one of the forerunners
in the field of multi-media art. His works include electro-acoustic pieces as well as
instrumental and vocal compositions. From the end of the sixties up to 1979, he worked
essentially with electroacoustic music and created, with Lars-Gunnar Bodin, Åke Hodell,
Bengt Emil Johnson, the theory and the practice of a new aesthetic field: ”The electronic
text-sound”. Sten Hanson realized a large number of works in various styles : works for
television, ballet music, performances, audiovisual performances assisted by computer,
pieces for instruments and tape and/or electronics, works for orchestras and computer
music. Many of his early compositions were short, hard hitting collages of text and sound
with a socially and politically committed content: Che (1968), Western Europe (1969), Revolution
(1970). In other works the emphasis was more on humorous burlesque: Coucher
et souffler (1968), How are You (1969). Compositions like Fnarp(e) (1970) and L’Inferno de
Strindberg (1971) have passed through more extensive electro-acoustic processing, as is
also the case in the humorous but cautionary The Flight of the Bumblebee (1982).

Famlende Forsøk

Famlende Forsøk from Arendal/Eydehavn in Norway started up in 1981 and made
a name for itself with a long series of cassette releases during the 1980s and the cult
record Ars Transmutatoria in 1990 – an album that is often cited as a major source of inspiration
for the 1990s generation of Norwegian noise and experimental music. The band
consists of the vocalist Brt and the musicians Lumpy Davy and ChrispH. Accompanied
by long drawn-out electronic and acoustic sounds, Brt chants his distinctive lyrics in his
Arendal dialect, reflecting Burrough’s cut-up literary techniques and sound poetry aesthetics.
Following Ars Transmutatoria, Famlende Forsøk (lit.: Fumbling Attempts) spent 16
years completing their project based on the horror writer H.P. Lovecraft One Night I Had
A Frightful Dream. The concert at Høvikodden will be their first in the Oslo area for many
years.

Jordan Scott
Jordan Scott lives in Vancouver BC, Canada. He is the author of Silt (New Star Books 2005) and Blert (Coach House Books 2008). Silt was nominated for the Canadian Dorothy Livesay Poetry Prize. In the fall of 2006, Jordan worked on the final sections of Blert while acting as a writer in residence at the International Writers’ and Translators’ Centre in Rhodes, Greece. In the spring of 2009 a short film based on Blert appeared on the Bravo! network. He spends the spring and summer slinging canoes at Pitt Lake – the largest freshwater tidal lake in North America.

Pär Thörn
Pär Thörn (b. 1977) lives in Malmö. His first works he printed himself. Later OEI (periodical for experimental poetry) and the publishing house Modernista published his works. Studiemannen (Modernista, 2008) is his latest book.
In Sweden Pär Thörn has both a reputation of being one of the most talented and inspiring new authors and, at the same time, infamous for writing degenerated conceptual literature. And it’s nothing wrong with either. His work is referential and formalistic. The texts absorb, in an almost encyclopaedian way, formalities from the cultural surroundings of the Swedish social democracy. But they also employ an audio poetic materiality which bare witness of the author’s connection with audio aesthetics. Thörn is a sound artist and reveals Fluxus as one of his main sources for inspiration. The connection between the formalistic and audio poetic turns his texts into subtle reports on everyday existentialism, a quality underlined by his almost laconic way of reading.

Sarah Granskou
Ontario native, Sarah Granskou (b. 1973), has grown deep roots and outreaching branches in the traditions of her Norwegian heritage. She has learned to sing in the tongue of her forbears, and to play and carve the Norwegian Hardanger fiddle, applying her Canadian sense of innovation to the Norwegian art of imitation. Sarah Granskou has developed a niche as a contemporary “Canwegian” scald (Nordic bard), applying her Canadian sense of innovation to Norwegian oral tradition. While Sarah draws on ancient art forms, her recitations and lyrics are accessible today and relate often to her own experiences following the Sami reindeer migration, living amongst the Inuit people, working on Norwegian farms, playing for weddings in a Swedish ice church and building 8-string fiddles. Her unique poetic narrative is a humorous and moving context for this northern music. Through combining languages, Sarah creates a comprehensible multicultural dialect. Song, fiddle, willow flute and jaw harp are integral to the narrative and carry the current of her stories along.

tekstopia
Oslo international poetry festival and Henie Onstad art centre will this year collaborate with the Internet service tekstopia which is a part of the research project Inventio at Department of Media and Communication at the University of Oslo.
tekstopia combines literature to specific sites using location technology like the GPS-service on your mobile phone. With the use of a free down loadable plug in, the GPS will automatically connect with a database containing literature about places in Oslo. The audio texts will automatically be downloaded to your mobile when you are connected to the system, according to where you are at in the city.
You can start your stroll in the city centre by listening to a reading of Sigbjørn Obstfelders description of the alienation of the city in his poem «Jeg ser». Proceed to the fortress where you listen to «På Akershus» by Henrik Ibsen. In the botanical garden you can listen to Victoria Kielland read her poem «Botanisk hage; arbore’t n3 (lat. nyd, av arbor ‘tre’) botanisk hage for studium av trær og busker». Proceed to the Tøyen park and listen to an extract from Amtmannens døtre by Camilla Collett. End your stroll at the shopping mall Oslo City while listening to one of the many poems by Simon Stranger.
In this way tekstopia gives an unique opportunity to close listening, both to the particular poem and to the voice of the poet at the same time as the listener get a site specific experience. By these means the literature develops both a social and an activating potential through tying itself and the listener to the city. Listening to the literature becomes a multimedia socio-cultural activity.
Oslo international poetry festival invites this years poets to contribute to the text universe of tekstopia. During the festival weekend texts attached to the various locations of the festival will be made accessible for the audience to down load on their mobile phones. Main locations for the collaboration will be Høvikodden and the surroundings of the House of literature, where large selection of poetry will be made available.
Check out tekstopia on tekstopia.uio.no or textopia.org for the English version.

Legg til ekstern kalender…